Air Terjun Chamang

Kalau orang pahang mesti pernah dengar air terjun ni...especially org Bentong..sebab simpang masuk die dlm 1km je dari pekan Bentong..actually aku teringin nak pegi air terjun ni sebab husband aku cakap tempat die cantik & aku penah tgk gambar die, memang cantik..ala2 Lata Kijang yg aku xpenah gi jugak...hehe..tgk gmbr je..


so, mase turun dari Bukit Fraser ritu, kitorang turun ikut pekan Raub, dan terus la lalu Bentong...kalau dari Raub tu, korang akan jumpe simpang ke air terjun ni dulu, then baru jumpe pekan Bentong...dipendekkan cerite, kitorang pon sampai la ke Air Terjun Chamang...mule2 sampai dah nampak air terjun yg tinggi tu...memang cantik..tapi awas, air kat situ memang deras..siap ade papan tanda menunjukkan statistik kematian setiap tahun kat situ..paling banyak 3 kematian dalam setahun...so, kalau bawak anak better hati-hati...air dekat bawah air terjun tu agak cetek dan ramai yang mandi kat situ...especially yg bawak anak2..sungai die luas, so senang nak control anak2..


kitorang meng"usha" jugak tempat tu, tapi ramai sangat mandi kat situ..so, kitorang pon berjalan ke hilir lagi cari "port" lain..kalau korang nak tau, makin ke hilir tu mmg nampak macam best nak mandi, tapi air die deras...lebih deras dari biase..hehe..that's why agaknye tempat tu agak bahaya utk budak2 especially..sebab orang tua pon blh hanyut...husband aku yg badan besar tu pon blh hanyut..haha..aku?memang geram nak mandi bile dah nampak sungai, tapi adalah lebih afdhal aku dok tepi je..mandi tempat cetek je..hehe..


so, nak try tempat yg lain dari yang lain...boleh la pegi Chamang ni...kalo dari KL ikut hgway ke Bentong la..cume 1km je dari pekan Bentong...actually aku ade amik gambar kat air terjun tu, tapi kamera ni punye kabel tah mane..card reader pon xtau gi mane..nnt aku upload ye..ni gambar aku amik kat google..tempat paling ats yg aku cakap tadi..


air terjun yg atas tu lebih laju dari biase





0 komen dari kawan2:

Post a Comment