Potong Kuku Ikut Sunnah


korang nak ikut ke tak nak tu terpulang la..aku share je..hehe..tapi selalu orang cakap potong kuku seeloknya hari Isnin, Khamis dan Jumaat....mak aku pon dari kecik ajar camtu..aku ikut je la...bile dah besar ni baru aku tau kenape...

Hari Sabtu
Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit.

Hari Ahad

Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.

Hari Isnin

Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat.

Hari Selasa

Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit.

Hari Rabu

Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

Hari Khamis

Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari
penyakit.

Hari Jumaat

Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya
dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

Daripada Abu Hurairah:
Bahawasanya Rasulullah S.A.W memotong kuku dan menggunting misai pada Hari Jumaat sebelum Baginda keluar untuk bersembahyang"


Aku selalu potong kuku hari Jumaat...bile dah amalkan potong hari Jumaat, bile tiba Jumaat minggu depan plak automatik aku akan ingat nak potong kuku, sebab dah terase kuku tu panjang dan merimaskan...itu ape yang aku rase..tak tau la orang lain..hehe...

0 komen dari kawan2:

Post a Comment