Pengalaman Mengandung

Assalamualaikum semua...dah lame berniat nak kongsi pasal pengalaman mengandung...anak dah 3 bulan lebih dah pon..hehe..baru sempat nak berkongsi..saje nak kongsi, lain orang lain pengalaman kan..mane tau cerita aku ni boleh jadi pengajaran dan panduan kepada yg baru first time nak melalui pengalaman mengandung macam aku ni...

Aku mengandung ni kire kali yang kedua, yang pertama dulu gugur mase 6 minggu lebih kurang..xde cuci pon, doktor just bagi ubat turun darah je, dah keluar semua..sebabnye aku lekat kat luar rahim, dekat tiub tu agaknye, aku rasa sakit kat sebelah kiri je..mungkin lekat sebelah kiri tu la kot..sakit ke turun darah? bagi aku, xde la sakit gile mcm sakit nak beranak...tapi lagi sakit la drpd senggugut yg biasa tiap2 bulan tu..sebab aku ni jenis senggugut yg teruk jugak, so, rase mcm xde la pelik sgt rasenye tu..cuma darah yg keluar tu sgt berbeza la, lagi pekat dan berketul2 dan lagi lame baru benti darah tu..jenuh la membeli kotex kan..cuma yg xbestnye lps gugur tu period jadi xbtol..smpai nk dkt sebulan drh xbenti pon ade..huhu..aku mkn EPO, saje cuba..alhamdulillah dlm 2 bln lebih rasenye mkn, period dah normal balik..ade entry aku psl EPO ni, sile la cari ye..kang pjg lak membebel..hehe..

Sedih ke gugur? Sedih la jgk..tapi mmg aku tak dpt rase pape..mcm xde perasaan pon ade baby kat dlm rahim..pmpuan besenye kan ade sixth sense..hehe..nangis jgk, tapi sekali tu je la..aku dah redha..betul2 setahun lepas aku gugur tu, baru lekat balik..hidup susah ms tu..smpai aku dgn husband pindah blik perak dok dgn mak..berkat dok kat perak tu la agaknye lekat..aku start kje blik kat Nilai time tu..keje kat kargo blik..mintak kje dgn bos lame..hehe..2 bulan balik perak benti keje..sib bek la bos terima dgn senang hati..mmg takde cari pengganti aku pon lagi..mungkin rezeki anak jgk..


aku masuk keje dlm 2minggu rasenye yg tau positif pregnant..mule2 xcaye, sbb dlu ms yg first beria beli pregnancy test tp sume kuar satu line je..tp yg ni beli satu je trus kuar 2 line..hehe..hepi sgt, pegi klinik swasta scan untuk confirmkan..masa tu 10 minggu..tu je la satu2nya gambar scan yg aku ade spjg mengandung yg aku simpan sampai skrg..sebabnye lps tu pegi checkup semua kat klinik kerajaan je..aku scan pon blh kira brpa kali je dkt gov..tu pon xpaham ape doktor tu ckp..ramai sgt org, tak terlayan agaknye..xpe la, xkisah pon..janji baby dlm perut sihat..ni gambar masa 10 minggu tu..kecik je kan..hehe..dah cukup bahagia dh dpt tgk kat skrin tu die bdenyut2..menandakan ada nyawa lain dlm rahim aku..



gambar scan 10 minggu

aku ade alahan tak time mengandung? korang rase?hehe..aku nak kate muntah2 tu takde la teruk sgt..loya2 tu selalu la, sbb angin kan..betol2 muntah 2 kali je..sekali masa pegi jamuan buka puasa company, makan banyak sgt agaknye..abes kereta budak ofis aku kena muntah..hehe..sekali masa kat bilik sewa..tetibe je muntah..lagi satu, aku selalu pening kepala..kat ofis la paling tak tahan..melayang2 je rase buat keje..pastu kaki plak cepat sejuk..memang tension, tapi kena sabar la kan..aku cuma tension sebab dok menyewa bilik je sorang2, husband plak sewa bilik lain..mase tu baru pindah balik ke Nilai, tak dapat rumah sewa lagi..stress jgk la ngadap sorang2..


bab mengidam pulak, takde la mengidam benda pelik2 pon..cuma kalo kuar makan dgn husband kat kedai tu selalu tak habis makan..huhu..sebab aku ni selalunye mesti licin kalo mkn kat kedai..ni jadi tak larat nak habiskan makanan..loya..husband aku plak, tetibe je nk makan asam la, mkn benda masam2 la..die plak yg mengidam bukan2..benda yg die xsuke makan, die jadi suke plak..haha..dah terbalik plak kan, aku yg mengandung, die plak yg mengidam lebih2..


perubahan lain, macam bese la, seluar sume dah ketat, baju sume dah sendat, berjalan pon dah semakin lambat..dugaannye bab duit la yg banyak..mmg rase susah sgt time tu..dtg blik Nilai bawak kain baju je..tapi yg ajaibnye husband senang dpt kerja..kalo tak sebelum ni jenuh pusing kat klia tu mtk keje, satu pon tak lekat..tapi bile aku pregnant ni senang je die dpt keje..walaupon kdg2 xlame kat satu tempat, tapi lepas berhenti nak cari keje lain tu senang la..lagi satu, kebetulan company aku dade dinner hjg tahun, so dpt la voucher jusco RM200, pastu dapat lak cabutan bertuah RM200..memang habiskan beli barang2 baby je...kuasa Allah kan..Allah dah janji ade rezeki anak tu..



shopping brg baby kat tesco Nilai

takat tu je la aku kot..hehe..nanti ade bnda nak share lagi aku buat entry lain ye..(^_^)


0 komen dari kawan2:

Post a Comment