Pengalaman Makan EPO


ni lah die EPO (Evening Primrose Oil) yang aku makan, habis gak la sebotol yg ade 60 bijik tu..nak bagi period aku ni regular balik..sebab dah bengong dah jadinye..ni sume lepas turun darah aritu..

aku ni nak makan vitamin ke ape, mmg xpenah la..huhu..kecik2 dulu ade la mak aku bagi makan Scott's Emulsion yang cecair tu..warna putih tau (dulu takde perisa oren mcm skrg)..bau die tak payah ckp la, hanyir..tp telan la jgk..mmg ade bagusnye mkn vitamin ni..aku ni dah kawin baru la insaf nak makan vitamin..



ade hikmahnye  aku turun darah ritu..takde rezki nk dpt baby lagi..tapi aku dah belajar makan Asid Folik, yg sepatutnye dimakan 3 bulan sebelum planning nak pregnant..hehe..baru aku tau..dah habis dh aku mkn 3 papan asid folik, ade 90 biji (utk bekalan 3 bulan)..tapi skrg dh habis la plak..nak beli lagi xcukup bajet..terpaksa la stop dulu...

ni nak cite pasal EPO..
aku tau pasal EPO ni dah lame, dok tengok forum2 akak2 dok cite psl EPO ni dan khasiat die utk pmpuan..alhamdulillah lps aku mkn habis sebotol tu dah on time balik period..tp dlm masa mkn tu darah asyik turun je, kdg2 sket sgt, kdg2 xde..mungkin nak btolkan hormon kot..tapi alhamdulillah la lps tu dah regular dah period..

cuma bulan ni aritu kuar sikit je, mcm merah kehitaman..pastu esoknye dah takde..bersih..musykil jugak tu..husband sibuk suh beli pregnancy test..tapi mls la nk mengharap..takut jadi mcm dlu..lekat kat luar rahim..takut frust lagi..tgu la lame sket br check..huhu..

tapi ade satu aku nak nasihat kepada yang makan EPO ni, untuk yg belum kahwin blh mkn sepanjang masa, tapi utk pompuan yang dah kawin dan nak pregnant, cuma mkn hari 1st period sampai waktu subur je..lps tu stop..takut nnt kalo lekat, jadi keguguran plak..

selamat mencuba ye puan2..hehe..poyo je promote..

pesanan akhir aku, makan la supplement yg sesuai dgn korang, utk kesihatan diri sendri jgk..pompuan ni kan nk kena jaga family..;-)

p/s : pernah demam seminggu, ingtkan denggi, siap check darah bagai..last2 doktor bagi mkn vitamin C, tros elok demam..hehe..(^_^)

0 komen dari kawan2:

Post a Comment