Budi Bahasa..Ade Meh??

arini pagi2 dah ade orang buat aku hilang mood..eeeiiiiii geramnye...bongok btol...nak cakap pasal budi bahasa orang Malaysia ni...1 Malaysia katenye kan..ni pendapat dan pengalaman aku, takde kene mengena dgn sesape pon...saje nak share..

Kita selalu dengar orang kate Melayu ni kaya dengan budi bahasa berbanding bangsa lain...korang rase zaman skrg ni budi bahasa tu penting lagi ke??ni ape yg berlaku kat aku pagi tadi...

macam biase la, masuk dlm "penjara" kargo ni ade "security guard" ataupon dalam bahasa "sopan", polis bantuan..aku dah gantung kat leher lagi aku punye pas nak masuk...aku pon lalu la mcm biase jalan kaki..ade 3org yg terpacak kat situ..salah sorg ni bg la salam kat aku..so, aku pon jawab tanpa pandang die, aku dah jawab elok dah kot, Waalaikumussalam..pastu aku jln je la terus..aku dh lepas pintu boleh plak die ckp, "akak nak saya cakap kasar2 ke?"..aku pon terpinga2 la, ape la masalah mamat bongok ni...pastu die cakap, "saya nak tengok pas akak je, tunjuk la pas akak"..aku dgn hati yang membara pon tunjuk la dari jauh (dah lepas pintu)..pastu die ckp "ok"...sakit btol hati, time aku lalu die tak nak plak sibuk nak tengok pas...mcm tuuuttt perangai..sabo je la..menyakitkan hati sungguh!!!!!


aku cite ni bukan nak burukkan bangsa aku sendiri, tapi tu la kenyataannye...byk lagi la cth kalo nak cite, especially kat jalan raya...sampai malaysia ni famous sbb kemalangan jln raya...mostly berpunca dari sikap pemandu sendiri..lagi satu, mmg xreti nak bertolak ansur langsung, kalo jenis yg poyo tu, lgsg xnak bagi org masuk queue dpn die, especially kalo tgh jammed..sabo je la ek..huhu..

aku ckp pasal melayu ni bukan maksud aku bukan semua, tapi segelintir je yg poyo sesangat...bangsa india dgn cina pon ade gak yg kurang budi bahasa..cuma aku jarang jumpe cine yg kuang ajar, kalo india tu ramai..india ni jenis hati kering je..kalo orang marah pon die buat dek je...aku penah jumpe sorang minah ni time aku keje dulu, die suke dok dalam toilet berjam2, sampai satu hari aku bengang aku terkeluar la jugak ckp kat die, "ko ni berak batu ke ape?"...nk tau die watpe, die wat bodo je..huhu..sabo je la..mmg xde perasaan lgsg..die selalu kena pukul dgn abg die sndri, abg die slalu mtk duit gaji die..maybe dah terbiase kena maki2 kot, dah tak heran..

panjang pulak ye aku membebel..geram punye pasal...dikesempatan ni aku nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI kepada semua kenalan, maafkan segala salah silap aku, kot2 ade yg tersinggung dgn blog aku ni...balik kampung hati-hati ye...yg penting bile jammed ni kena banyak2 SABAR.....;-)





0 komen dari kawan2:

Post a Comment