Kursus Pra-Perkahwinan

Assalamualaikum semua...
Aku saje nak cite, minggu lepas aku pegi kursus kahwin...dgn tunang aku...seperti biase la, kena bayar RM80 sorang...kalau ade sesape yg belom pegi tu pegi la cepat2....dekat Johor dh naik jadi RM120...lepas ni negeri2 lain pon akan naik jugak...bukan aku yg cakap...org yg anjurkan kursus tu yg cakap...

tak semestinya dah nak kawin baru nak pegi kan...banyak benda yg aku blajar dari kursus tu...wpon kdg2 ade gak yg buat aku ngantuk..haha..standard la tu kan kalo dah dengar ceramah je...2hari berturut2 kan...part paling best part last skali la...masa untuk bagi sijil....hehe...penceramah siap bagitau, hari isnin sape nk kawin dh boleh kawin....

tapi sebenarnye ade lagi prosedur2 die...nak kawin bkn senang...sekarang kena buat ujian HIV...dah tu kena buat kat klinik kerajaan sahaja..swasta tak diterima...terpaksa la menunggu kan...aku belom buat pon lagi...

tau tak nape die suh buat ujian tu? supaya tak nak nanti HIV tu merebak..kalau dah suami ade HIV, dh tentu isteri akan dapat jugak...lepas tu kalo isteri pregnant, anak dlm kandungan confirm kena jugak....so, masa muda ni berhati2 la ye....tak semestinya org yg hisap dadah je yg kena....satu lagi pesanan ustazah tu yg aku nak share, die cakap kalo ade org eksiden yg kuar darah tu, jgn la pndai2 angkat...takut berjangkit..sebab virus HIV boleh hidup selama beberapa minit dlm darah yg keluar dr badan tu...mane la tau kite tak perasan kita ade luka kan..tak pasal2 dpt HIV jugak....

tu la serba sedikit yg aku blh share...banyak lg ilmu yg aku dpt..sape yg belom pegi lg tu, aku suggest korang pegi la cepat2....

2 komen dari kawan2:

Aliesha Kirana said...

aku belum pergi lagi. hahaah..

SYUHADA said...

pegi,jgn tak pegi...nnt nak kawin senang...pasni nak naik harga lak...

Post a Comment